niedziela, 31 lipca 2011

Jak kupować cegły, bloczki i pustaki



Jeżeli chcemy wybudować dom murowany, potrzebne nam będą cegły, bloczki lub pustaki. Co trzeba wiedzieć, żeby kupić dobry materiał szybko, tanio i bez kłopotu?

Kto kupi materiały
Inwestor. Jeśli mamy wystarczająco dużo czasu i energii, możemy zaoszczędzić, kupując materiały samodzielnie. Warto wtedy skupić się nie tylko na poszukiwaniach najtańszego materiału, ale również przestudiować projekt i dowiedzieć się, czym trzeba się kierować przy jego zakupie. Wszystkie te informacje są nam potrzebne, by nie popełnić błędu i nie kupić złego materiału.

Wykonawca. Jeżeli mamy dobrego wykonawcę, warto jemu powierzyć zakup materiałów potrzebnych do budowy domu. W ten sposób pozbywamy się kłopotu, ale przede wszystkim oddajemy sprawę w ręce fachowca, który zwykle zna się na materiałach lepiej od nas i ma swoje sprawdzone hurtownie czy składy, a w nich znaczne upusty. Dzięki tym upustom, nawet po doliczeniu kosztów związanych z zakupem materiałów przez wykonawcę - zwykle 20%, nie wydamy dużo więcej, niż gdybyśmy kupowali materiały, nie robiąc szczegółowego rozeznania. W razie wątpliwości, czy wykonawca nie policzył sobie zbyt drogo, możemy to sprawdzić, dzwoniąc do kilku hurtowni.
Zlecając zakup wykonawcy, warto ustalić, na kogo będą wystawiane faktury. Jeśli mamy umowę z wykonawcą, która obejmuje zarówno zakup materiałów, jak i robociznę, to będzie on brał faktury na siebie, a nam wystawi fakturę za całość: za zakup materiałów i wykonaną pracę. Za materiały zapłacimy wtedy zgodnie z zasadami umowy, zwykle po zakończeniu jakiegoś etapu budowy, na przykład po wymurowaniu wszystkich ścian. Inaczej będzie, jeśli umowa z wykonawcą nie obejmuje zakupu materiałów. Wtedy wykonawca powinien wziąć faktury na nas i trzeba będzie mu dać pieniądze na zakupy.


Jeśli sami chcemy kupować materiały na ściany, warto szukać taniego materiału, ale tylko pod warunkiem, że będzie on miał dobre parametry...
Autor: Jolanta Pietrucha
...co najmniej takie, jakie założył projektant w obliczeniach.
Autor: Jolanta Pietrucha

Sprawdźmy przed zakupem
Jaki materiał jest nam potrzebny. Informację tę znajdziemy w opisie technicznym projektu architektoniczno-budowlanego. Istotne jest nie tylko to, czy musimy kupić na przykład beton komórkowy, czy pustaki ceramiczne. W projekcie rodzaj materiału powinien być podany bardzo dokładnie, czyli z jego marką, odmianą lub klasą. Pod tymi informacjami ukrywają się bowiem właściwości materiałów, na przykład ich wytrzymałość i izolacyjność cieplna. Istotne są też wymiary elementów, zwłaszcza ten, który ma bezpośredni wpływ na grubość wykonanej z nich ściany.

Klasy, marki i odmiany. Cegły i pustaki ceramiczne mogą mieć różną klasę: od 5 do 36. W ten sposób określana jest ich wytrzymałość na ściskanie, wyrażona w MPa. W wypadku elementów z betonu komórkowego odpowiednikiem klasy jest marka-– od 1 do 7. Częściej jednak operuje się ich odmianami: 400, 500, 600 i 700. Liczby określające odmiany oznaczają gęstość betonu komórkowego, z którego wykonane są elementy. Im beton ma większą gęstość, tym bardziej wytrzymałe są elementy z niego wykonane, ale tym gorzej izoluje cieplnie.

Ile materiału powinniśmy kupić. Zwykle taka informacja jest podana w projekcie. Gdy jej nie ma, o wyliczenie ilości materiałów możemy poprosić wykonawcę, doradcę technicznego lub sprzedawcę albo spróbować policzyć samemu.

Kiedy zamawiać materiały. Najlepiej, aby materiały zostały dostarczone na budowę tuż przed rozpoczęciem prac przez ekipę murarzy, na przykład dzień wcześniej. Dlatego dobrze jest zamówić materiały z wyprzedzeniem i ustalić termin dostawy. W przeciwnym razie może się okazać, że na składzie nie ma potrzebnej nam ilości materiałów albo że nie ma akurat wolnych samochodów. Jeśli materiały będą przywiezione na budowę znacznie wcześniej, to istnieje niebezpieczeństwo, że ktoś może je ukraść.

O co zapytać sprzedawcę
O cenę. Najistotniejszym kryterium wyboru miejsca, w którym będziemy kupować bloczki cegły lub pustaki, zwykle jest cena. Zanim jednak podejmiemy decyzję, warto sprawdzić warunki zakupu w kilku miejscach i zrobić kosztorys z ołówkiem w ręku, biorąc pod uwagę nie tylko cenę samych materiałów, ale również dodatkową ofertę, taką jak transport, załadunek i rozładunek.

O transport. Czy sklep, w którym zamierzamy kupić materiały, zapewnia transport, czy będziemy musieli zorganizować go we własnym zakresie? Czy transport wliczony jest w cenę materiału, czy będziemy musieli za niego dodatkowo zapłacić? Przy realizacji zamówienia na terenie miejscowości transport prawie zawsze jest bezpłatny. Jeżeli trzeba dowieźć materiały dalej, prawdopodobnie będziemy musieli dodatkowo płacić. Bywa również i tak, że musimy zorganizować transport sami. Jeżeli nie mamy własnego samochodu, to możemy go wynająć. Wówczas cena zależy od odległości między placem budowy a składem. U niektórych przewoźników cena zależy od ilości wiezionych palet z materiałami budowlanymi.

O załadunek i rozładunek. Prawie zawsze sprzedawca zapewnia bezpłatny załadunek. Nieco inaczej jest z rozładunkiem, choć często usługa ta wliczona również jest w koszt materiałów ściennych. Coraz rzadziej za załadunek i rozładunek musimy dodatkowo płacić lub organizować go we własnym zakresie.

O reklamacje i gwarancje. Rzadko się to zdarza, ale niektóre materiały mogą być uszkodzone - popękane - i wówczas nie będzie można użyć ich do budowy. Zapytajmy więc, czy są uwzględniane reklamacje, a jeżeli tak, to na jakich zasadach. Czy sprzedający zabierze od nas uszkodzone materiały i przywiezie nowe, czy my będziemy narażeni na dodatkowe koszty. Niektórzy producenci dają na swój towar gwarancję na pierwsze lata użytkowania obiektu, na przykład na 10 lat.

O dokumenty. Kupując materiały potrzebne do wymurowania ścian, koniecznie zwróćmy uwagę, czy mają one Deklarację lub Certyfikat Zgodności z Polską Normą lub aprobatą techniczną. Certyfikat lub Deklaracja są jednym z warunków przyznania towarowi Znaku Bezpieczeństwa "B". Powinny nim być oznaczone wszelkie wyroby dopuszczone do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie.

Gdzie kupować materiały ścienne
U producenta. Niektórzy producenci mają specjalny system sprzedaży dla indywidualnych inwestorów, czyli budujących domy jednorodzinne. Kupując u nich materiały na cały dom, możemy liczyć na znaczny upust, czasami zapewniają oni transport (nawet na terenie całego kraju), załadunek i rozładunek na placu budowy wliczony w koszt materiału. Jeżeli producent materiałów tego nie oferuje, prawdopodobnie bardziej nam się opłaci skorzystać z usług hurtowni lub składu materiałów budowlanych.

W hurtowni. Hurtownie zwykle są wyspecjalizowane i oferują produkty związane z konkretną pracą, na przykład wykonaniem ścian lub tylko pokryciem dachu. Są też tak zwane hurtownie patronackie, które oferują materiały tylko jednego producenta lub kilku producentów różnych materiałów. Ceny w hurtowniach zwykle są takie same albo nawet niższe niż ceny producenta. Jest to możliwe dzięki temu, że dostają one od producentów znaczne zniżki. Hurtownie mają na placu dużo materiałów, można więc zrealizować większe zamówienie od razu. Często się natomiast zdarza, że hurtownie nie chcą sprzedawać małych ilości albo doliczają wtedy nawet 30%.

W składzie materiałów budowlanych lub supermarkecie budowlanym. Składy i supermarkety mają w swojej ofercie szeroki wybór materiałów wielu producentów. Zwykle można w nich kupić wszystkie materiały potrzebne zarówno do budowy, jak i wykończenia domu. Tak bogaty asortyment powoduje jednak, że materiały gromadzone są w magazynie w niezbyt dużych ilościach. Może się więc okazać, że przy zamówieniu większej partii materiałów trzeba czekać parę dni na jego realizację. W składach i supermarketach można za to dokupić niewielkie ilości materiałów, gdy na przykład zamówimy za mało i nam zabraknie. Nie jest to zazwyczaj możliwe, gdy kupujemy materiały u producenta lub w hurtowni.
Decydując się na zakup materiałów w składzie budowlanym, warto podpisać z nim umowy na dostarczenie materiałów na cały dom. Wtedy można nie tylko wynegocjować znaczny upust, ale również bezpłatny transport, załadunek i rozładunek czy możliwość zwracania nadwyżki materiałów lub dokupywanie, gdy ich zabraknie.

Gdy materiały są już na budowie
Sprawdźmy dokument dostawy z zamówieniem. Zanim rozładujemy materiały, powinniśmy sprawdzić, czy właściwie zostało zrealizowane zamówienie. Porównajmy dokument potwierdzający dostawę z treścią naszego zamówienia. Dokument taki musi zawierać: nazwę materiału, jego odmianę, klasę, ilość i cenę.

Odpowiednio składujmy. Bloczki, pustaki lub cegły na paletach możemy składować bezpośrednio na gruncie. Materiały, które kupimy luzem, trzeba układać na podkładach z drewnianych belek lub grubych desek, by nie stykały się z gruntem i nie podciągały z niego wilgoci. Warto też przykryć je folią, by w ten sposób zabezpieczyć przed deszczem.


Cegły, bloczki i pustaki sprzedawane na paletach są wygodne w transporcie, a podczas składowania na budowie nie ulegają zawilgoceniu.
Autor: Jolanta Pietrucha
Jeśli kupujemy materiały luzem, musimy pamiętać o ich odpowiednim składowaniu. Materiały składowane tak, jak na zdjęciu, łatwo ulegną zawilgoceniu i uszkodzeniu.
Autor: Magdalena Kosińska

Luzem czy na paletach
Bloczki, pustaki lub cegły są sprzedawane luzem lub na drewnianych paletach, wtedy zwykle są też foliowane. Jeżeli będziemy je kupowali na paletach, to warto zapytać, czy będziemy musieli dodatkowo za nie płacić. Bywa tak, że ich koszty są wliczane w cenę materiału i nie trzeba ich zwracać. Niektórzy sprzedawcy pobierają za palety kaucję w wysokości 2% wartości znajdującego się na nich materiału i aby odzyskać pieniądze, trzeba palety zwrócić. Jeżeli więc punkt sprzedaży jest znacznie oddalony od naszego placu budowy, to oddając palety, dodatkowo zapłacimy za ich transport. Czasami nie trzeba za nie płacić, bo sprzedawca zapewnia nie tylko transport, ale także rozładunek palet na placu budowy i od razu zabiera je ze sobą. Takie rozwiązanie ma jednak sens tylko w wypadku palet nie foliowanych. Materiały sprzedawane luzem co prawda można załadować lub rozładować ręcznie, ale trwa to znacznie dłużej i na dodatek łatwo mogą one ulec zniszczeniu. Trzeba też odpowiednio przygotować miejsce do ich składowania, by nie zamokły - czego nie trzeba robić przy paletach.

Palety z materiałami są ciężkie, dlatego jeśli kupimy materiały na paletach do załadunku i rozładunku potrzebny będzie wózek widłowy lub dźwig, by zdjąć je z samochodu – chyba że materiały przywiezie samochód wyposażony w dźwig.
Autor: Leszek Łagoda

Gdy zabraknie materiału lub będzie go za dużo
Może się zdarzyć, że zabraknie nam materiałów, bo na przykład źle wyliczyliśmy ich ilość lub część materiałów zginęła nam z budowy. Upewnijmy się, czy dokupując niewielką ilość materiałów, dostaniemy taki sam rabat, jak wcześniej. Składając zamówienie, zapytajmy też, czy możemy zwrócić materiały, które nam pozostaną. Jeżeli tak, to pozbędziemy się materiału, który niepotrzebnie zajmowałby miejsce na działce, i odzyskamy pieniądze. Będzie to dla nas wielkim udogodnieniem. W większości hurtowni i składów materiałów budowlanych przyjmowane są zwroty. Jeżeli jednak sprzedawca nie zgodzi się, to może warto zapytać, czy wymieni je na inne potrzebne nam materiały, na przykład na cement. Tylko nieliczni producenci przyjmują zwroty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz