poniedziałek, 15 sierpnia 2011

Jakie grzejniki do kotła na paliwo stałe?




Mam zamiar wymienić grzejniki żeliwne na stalowe płytowe. Znajomy instalator odradza mi tę inwestycję, twierdząc, że nowe grzejniki nie będą mogły współpracować z kotłem na paliwo stałe, który zasila moją instalację. Czy chodzi o zbyt wysoką temperaturę wody?

Instalator ma rację, choć wysoka temperatura zasilania nie jest najważniejsza. W Polsce grzejniki stalowe płytowe można stosować w instalacjach, w których temperatura nie przekracza 95°C. Te same wyroby w krajach zachodnich mają dopuszczenie do 110°C. Ograniczenie na polskim rynku wynika z naszych przepisów.
Ważniejszym powodem jest sposób jej zabezpieczenia. Instalacje centralnego ogrzewania z kotłem na paliwo stałe powinny być (zgodnie z normą PN-91/B-02414 Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych systemu zamkniętego z naczyniami wzbiorczymi przeponowymi) zabezpieczone naczyniem wzbiorczym otwartym. W systemach otwartych często uzupełniane są ubytki wody instalacyjnej, a więc elementy stalowe instalacji bardziej narażone na korozję. Dlatego większość producentów grzejników stalowych płytowych nie zaleca montowania ich w instalacjach typu otwartego. Czasem jest to jeden z warunków otrzymania gwarancji.
Grzejniki żeliwne znacznie lepiej nadają się do instalacji z kotłem na paliwo stałe. Zarówno duża pojemność wodna, jak i materiał powodują, że ich bezwładność cieplna jest duża. Grzejniki takie powoli stygną i powoli się nagrzewają, dlatego dobrze współpracują z kotłem na paliwo stałe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz